Hej bloggen! I dag skal det handle om mystery shopping. Hvad er det? Hvad gør det godt for? Hvordan udføres det? Hvilke resultater kan man se fra det? Alle disse spørgsmål vil jeg forsøge, at give dig svar på i denne blogpost. Alt du skal gøre, er at læse med.

Hvad er mystery shopping?

Mystery Shopping er en nyere ting, så det kan være defor, at du ikke lige kender til det. Det handler i alt sin enkelthed om, at gøre kundeservice bedre i den virksomhed, hvor der ydes mystery shopping. Det kan være din lokale Føtex, det kan være en finere butik på gågaden, det kan også være på en café, en kundeservice eller nogle, hvor man skal ringe eller email, for at komme i kontakt med dem. Hvordan foregår det så? En mystery shopper er en rigtig person, som tager ned i en butik og i forvejen er blevet instrueret i, hvad han eller hun skal kigge efter. Det kan være, at de skal lægge mærke til velkomsten – er der et ‘hej’, når han eller hun kommer ind i butikken? Bliver han eller hun spurgt, om de har brug for hjælp? Det kan også handle om atmosfære. Er der musik i baggrunden? Hvis ja, hvilken slags? Gør det shoppeoplevelsen bedre? Er der rent i butikken? Ligger varerne pænt og kan man finde det, som man leder efter. Der er mange forskellige ting, som kan blive kigget efter, når en mystery shopper kommer ind i en butik.

Butikkens personale ved ikke, at der kommer en mystery shopper

Når en mystery shopper kommer på besøg er det uanmeldt, og det er også sådan, at personalet ikke ved at han eller hun er i butikken. De ser ud som en helt almindelige kunde, som er på en helt almindelig shoppetur. Dog gør vedkommende sig nogle notater i hovedet eller på telefonen, imens han eller hun er i butikken. På den måde bliver de målt og vejet. Det ved de bare ikke, og derfor får man også den helt rigtige vurdering af butikkens service. Hvad gør det godt for? Jamen, mystery shopping gør, at en virksomhed får en række data eller oplysninger omkring den service, som der bliver ydet i deres butikker eller kundeservice. Er denne ikke helt ok, er det noget, som vil være rigtig godt for virksomheden at finde ud af, så de kan gøre det bedre. De kan jo miste kunder på dårlig service.

Læs mere her.